{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Ravintola-, panimo- ja tislaamotoimintaa harjoittava perheyritys Teerenpeli Yhtiöt Oy rekrytoi kolme vuotta sitten hallinnon toimistoassistentin poikkeuksella tavalla rekrytoinnin esivalinnassa käytettiin Masterin online-testejä tarvittavan asenteen ja kyvykkyyden selvittämiseksi.

 

”Kun nyt muistelen lähtötilannetta, se lähenteli suoraan sanottuna kaaosta”, yrittäjä Marianne Pyysing naurahtaa. Samaan aikaan suunniteltiin Viinikahvila Olavin avaamista Lahden keskustaan, uudistettiin yrityksen nettisivuja ja työstettiin vuoden 2018 ketjumarkkinointisuunnitelmaa. Kaiken kukkuraksi silloinen
toimistoassistentti lopetti yllättäen, joten uutta lähdettiin rekrytoimaan kiireessä. “Kiinnostus paikkaa kohtaan yllätti täysin: hakemuksia saapui lähemmäs 80, eikä meillä siinä tilanteessa ollut mitään mahdollisuutta käydä niitä yksitellen läpi”, Pyysing muistelee.


Rekrytointiin pyydettiin apua Timanttialta, joka sai vapaat kädet prosessin toteuttamiseen. Prosessi päätettiin toteuttaa virtaviivaisesti ja läpinäkyvästi. Hakijoita tiedotettiin prosessin vaiheista ja aikataulusta. Prosessissa päätettiin hyödyntää Masterin ACE- ja BRIGHT-arviointimenetelmiä, joiden avulla selvitettiin
hakijoiden kyvykkyyttä uusien asioiden omaksumiseen sekä palvelutehtävässä tarvittavaa asennetta. Timanttian konsultti auttoi tehtävän vaatimustason määrittelyssä, ja hakijat saivat tehdä online-testit heti prosessin alkumetreillä. Valikointi ensimmäiselle haastattelukierrokselle, jonka konsultti toteutti etätoteutuksena verkkokokoustyökalun avulla, tehtiin testitulosten, hakemuksen ja CV:n perusteella. Teerenpelin edustajat haastattelivat kolme vahvinta hakijaa, joiden joukosta he valitsivat uuden toimistoassistentin.

 

Ravintola-alalla vaadittu palveluasenne ei näy ansioluettelosta

 

Ravintola-alalla asiakaspalveluhenkisyys ja joustavuus korostuvat ja siksi Teerenpeli toivoo sitä henkilöstöltään. Haluttu asenne ei kuitenkaan näy CV:ssä tai hakemuksessa ja siksi asiakaspalveluhenkisyyttä lähdettiin kartoittamaan BRIGHT-kyselyllä. Työkalu on varta vasten kehitetty tunnistamaan asiakaspalvelutehtävissä vaadittua asennetta ja käyttäytymistä. Lisäksi esikarsinnassa käytettiin kognitiivista kykytestiä, jotta voitiin arvioida hakijoiden sopivuutta tehtävän vaatimustasoon
nähden.

Pyysing kertoo, että jos he olisivat lähteneet valitsemaan CV:n perusteella, he olisivat todennäköisesti lähteneet haastattelemaan henkilöitä, joilla on alakohtaista kokemusta. ”Jälkeenpäin ajatellen olen iloinen, että lähdimme tähän kokeiluun, sillä Mintun oikeanlainen asenne paistoi haastattelussa ja ammattimaisen henkilöarvioinnin tuottaman tiedon perusteella pystyin luottamaan hänen kykyynsä kasvaa rooliin. Vuosien myötä hän on osoittautunut kerrassaan mielettömäksi tekijäksi”, Pyysing pohtii.

 

Luotettavien online-testien käyttö rekrytoinnissa lisäsi hakijan kokemusta tasapuolisuudesta

 

Minttu Laineella tulee pian kolme vuotta täyteen Teerenpelillä ja hän ei voisi olla tyytyväisempi toimistoassistentin työhönsä.

”Kun hain paikkaa, koin suoraan sanottuna epävarmuutta siitä, miten eri toimialalta tuleva, pienen lapsen äiti voi erottautua haussa edukseen. Olin hakenut muutamia paikkoja, mutta en kertaakaan ollut päässyt haastatteluun. Vaikka olin edellisessä työpaikassani tehnyt vaikka mitä, en tiennyt miten ansioluettelooni, jossa edellisen työnantajan palveluksessa oli juuri tullut täyteen 20 vuotta, suhtauduttaisiin. Lisäksi minulla ei ollut tippaakaan alakohtaista kokemusta ja se huoletti” Laine muistelee.

Laine kertoo kokeneensa alkuvaiheen testauksen itse asiassa äärimmäisen tasapuolisena – saihan hän mahdollisuuden osoittaa kykynsä ja jos ei etenisi, ainakin oppisi jotain itsestään. ”Lähtötilanteen huomioiden olin vain iloinen tästä mahdollisuudesta, enkä kokenut testaamista yhtään painostavana, vaikka kykytesti melko haastava olikin. Kun sain raporttini, teki mieli tuulettaa: olin nimittäin aina pitänyt itseäni kielellisesti lahjakkaana, mutta saanut siitä osakseni lähinnä vinoilua pilkun viilaamisesta. Nyt minulla oli asiasta mustaa valkoisella ja se tuntui hyvältä”, Laine naurahtaa.


Laine muistaa prosessissa erityisesti ensimmäisen haastattelun. ”Koin sen erittäin miellyttäväksi, sillä Timanttian konsultti osoitti arvostusta ominaisuuksiani kohtaan ja keskittyi vahvuuksiini.”

 

Luotettavien online-testien käyttö rekrytoinnissa lisäsi hakijan kokemusta tasapuolisuudesta


Mitä itse rekrytointiprosessin hoitamiseen tulee, Pyysing kertoo olevansa asiakkaana erittäin tyytyväinen: ”Kokonaisuudesta jäi erittäin ammattimainen kuva sekä minulle että hakijoille. Ajansäästö oli merkittävä ja asiakkaan näkökulmasta prosessin helppous ja joustavuus jäivät erityisesti mieleen. Lisäksi käytetyt menetelmät toivat esiin valinnan kannalta olennaista tietoa hakijoista, jota ei muuten olisi todennäköisesti tunnistettu. Suosittelen lämpimästi Timanttian palveluita ja Masterin menetelmien käyttämistä rekrytoinnin esikarsintavaiheena.”


Myös Laine jakaa hyvän kokemuksen kandidaatin näkökulmasta. ”Mielikuvani testaamisesta rekrytoinnin alkuvaiheessa on pelkästään positiivinen, ja koen että tässä tapauksessa siitä oli minulle pelkkää etua. Kun olen jakanut kokemustani, minulle on selvinnyt, että esikarsintatestaus ei ole tavallista ja koen olevani
onnekas – en usko, että olisin välttämättä erottautunut joukosta ilman niitä”, hän lopettaa.

Lue lisää Teerenpelistä ja hyppää siivelle!

Osaaminen ratkaisee - lue lisää Timanttiasta!